حوض هایکو



داوودی سپید
سایهِ ی تو
تنهایی این گلدان را
پر می کرد




محسن نظارت
Mohsen Nezarat



+  چهارشنبه 16 اسفند1391   محسن نظارت (ماهی حوض)  




امشب دردی ست
در من دردی
در نمی دانمَم



):
محسن نظارت
ماهی حوض
ماهی حوض

+  سه شنبه 10 بهمن1391   محسن نظارت (ماهی حوض)  


"موا بِرَم تَهنا بَشُم  تَهنا فقط وا سایَه خو ... "


به ابراهیم منصفی :


تو نیستی

دور لنج ها
  می گردم

*
لنج ها
دور از آب
دور از تو         من


ماهی حوض

):

  +


ادامه مطلب
+  پنجشنبه 28 دی1391   محسن نظارت (ماهی حوض)  


چند هایکو و سن ریوی  میتــــراییکـ ؟!

محسن نظارت

ادامه مطلب رو اگه دوس داشتی بخون ...
*

کاکل سبز / بر بقایای آریو برزن / بغضی می ترکد
کاکل سبز /بر بقایای آریو برزن /ساکت گریستن

**

تتوی پاهام / سبزتر شده امروز/نقش دو باتوم
خالکوبی پاهایم/ سبزترشده امروز/ نقش دو باتوم

***

پنهان نماند / پشت ارسی ها / ستاره ی پنج پر

****
همون که با برنو/ هرس ش می کردن! / تو همون سرونازی؟
چه مجال بود/ هرس سرو کهن / با تیرهای برنو

*****
صورتک کلاغ / بر چهره ی سربازها / طلسم میترا
صورتک کلاغ / بر چهره ی سربازها / اسم میترا

******

آب و رنگش کو؟ / سنگ مقسم آب / آه ، آناهیتا !
آه ، آناهیتا!/ آب و رنگش کو؟ / سنگ تقسیم آب


*******

چغازنبیل ! / چشامو به روت بسته / گردو غبارعراق


محسن نظارت
ششم اسفند یکهزارو سیصد ونود خورشیدی

ادامه مطلب رو اگه دوس داشتی بخون ...
ادامه مطلب
+  شنبه 6 اسفند1390   محسن نظارت (ماهی حوض)   | 


شش واریاسیون  یک تصویر


پرهیب زنی
پشت اُرسی ها
به تماشا

بی پیرایه
زنی
پشت اُرسی ها
تا غروب


بانو
پشت اُرســـی ها
به تماشای برف


یکدست سپید
پشت اُرســـی ها
رنگ موهایش


پنهان نماند
پشت اُرســی ها
ستاره ی پنج پر



بانو
هنوز پشت اُرسی ها
میلش به دیگری ؟



محسن نظارت

ارسی : پنجره های چوبی مشبک رنگی در معماری سنتی که دارای درک یا لنگه می باشد که به حالت کشویی بازو بسته یا بالا و پایین میشودو قسمت بالایی آنها معمولا نیم پرهون (نیم دایره )است.ارسی ازطرح های اصیل اسلیمی در ساخت دروپنجره ی بناهای سنتی ست.
كاربرد ارسي در معماري ايرانی به گونه يك بازشوي بنيادي پيشينه اي بسيار كهن دارد.نمونه هاي زيباي ان در همه جاي ايران ديده مي شود.لت ارسي ها معمولا فرد است .ارسي يك لتي در بالا خانه هاي گوشوار يا راهروهاي طبقه اول ساختمان كه معمولا در نقاط سردسير به صورت در است ديده مي شوند.البته واژه ی ارسی بیشتر به قسمت مشبک ونیم دایره فوقانی اینگونه پنچره ها و درها اطلاق میشود اما اکثرن کلیت آن درها و پنجره ها ی چوبی مشبک ارسی نامیده میشوند.

استاد محمدکریم پيرنيا از معماران پیشکسوت قدیمی واژه ارسي را پارسي مي داند برابر گشاده و باز. ولي در برخی فرهنگ ها ارسي را يك واژه روسي دانسته اند.واژه ارسی در فرهنگ عمید به معنی در اتاقی است که بر روی حیاط باز می شود.

منابع : وبلاگ معماری  /  روزنامه ایران  /  فرهنگ عمید


این پست رو تقدیم می کنم به بانو هیلا  که مدتهاست خبری ازایشون نیست
و هرکجاهست خدایا به سلامت دارش...

+  شنبه 12 آذر1390   محسن نظارت (ماهی حوض)   | 


و این هم بیست شعر کوتاه از  فرامرز سه دهی :


(
۱)

پیاده رو!
جان تو
و جان برگهایی که می افتند


(٢)

پنجره
نان خیس خورده
گنجشک ها عاشق می شوند

 
(
۳)

توآفتابی
تو ابری
تو پرده ای
در اتاق من !

 

(۴)

خفته ام
کنار دست های تو
بوسه ها پیر می شوند

 

(۵)

صبح
صدای باستانی تو
ایکاروس بیدار می شود

 

(۶)

آن برف ِ سنگین
جاده ها را بست
ماه ِ فراموش کار ِ من !

(۷)

چه فرق می کند
بیایی
یا بروی
پای هیچ زنی به این شالی زار نمی رسد

(۸)

برف می بارد
جهان
آغشته به ملافه های سفید است

(۹)

زندگی همین است :
قایقی با سه سرنشین

نیلوفری در مرداب
کلاهی درباد
خنده ای بر آب !


(۱۰)

تو آهویی !
آهو همیشه می رود


(۱۱)
چه زود پیر شدند
این قاب عکس
این دیوار

(۱٢)

جا مانده است
پرنده ی بی جفت
در گلویم

(۱۳)

مرا که می بینی
یک دقیقه سکوت کن !

(۱۴)

آویزان است
بر بند رخت
دو گنجشک خیس پیراهنت

(۱۵)

کم نیستند
سنجاقک های مرده
در گیسوان ات

(۱۶)

بسپار!
مرا به آن دو چشم ِ کال
زیارت گاه ِ
درخت ها و آدم ها

(۱۷)

در تو زیباتر می شوم
تو آینه یی !

(۱۸)

یلدا
از گیسوان توطولانی ست
بخند !


(۱۹)

آرام ام
آرام آرام
در نبض این همه مرده !

(٢۰)

ماه کثیف
هنوز هم می تابی !

هنوز هم
.



از فرامرز سه دهی منتشر شده است :

امسال هم نیامده رفتی /انتشارات دارینوش / 1375

سر برشانه ام بگذار / دارینوش / 1376
خاتون بعد از من آدم ها را اینطوری می نویسند / معیار / 1378

باران بود، همه ی لیلی ها رفته بودند / فرهنگ ایلیا / 1384

مرا که می بینی یک دقیقه سکوت کن / فرهنگ ایلیا / 1386

سرانگشتان من خنده های تو! / 1388

 

تار نما( وبلاگ شخصی ) فرامرز سه دهی عزیز: خاتون نقطه ها

 فرامرز سه دهی شاعر مهربان و مردمی  متولد 1341
ساکن بهبهان – استان خوزستان است
.


پی نوشت:

لطفا پیش از درج این شعرهای کوتاه در وبلاگ ،سایت یا نشریات حتما با جناب سه دهی هماهنگ نمایید.حق مولف کاملا محفوظ است. لطفا درصورت بازنویسی حتما نام شاعر و منبع همراه مطلب قید گردد.


+  پنجشنبه 5 آبان1390   محسن نظارت (ماهی حوض)   | 

ایسنا

/بررسی شعر كوتاه/

محسن نظارت:
بی‌حوصلگی دلیل درستی برای کوتاه‌نویسی نیست
به نظر یک هایکونویس:

هایکو کشف در لحظه و "آن" و ثبت لحظه هایکویی و "در آن بودگی" است و یا شرح موجز شناخت در لحظه خلق هایکو. هایکو بی‌تکلف است و با صناعات ادبی میانه‌ای ندارد و از تغلیق و تعقید و زیـاده‌گویی و کلی‌بافی و کلی‌گویی به دور است. چیزی به نام نتیجه‌گیری و پایان در هایکو وجود ندارد و تفاوت‌های هایکو با شعر در برخی از این موارد است که گفتم و از طرفی در این‌ها هم هست؛ هایکو معیارهای زیبایی‌شناسیک خودش را دارد، قواعد فرمی آن مشخص است و ...
وی تصریح کرد: هایکو پنجره‌ای است که باز می‌شود و چشمان ما را به دیدن ذات اشیا و طبیعت باز می‌کند، با پرگویـی منافات دارد و سکوت می‌کند و فقط نمایش می‌دهد و به هیچ‌وجه حکمی صادر نمی‌کند. "البته این‌ها دلیل نمی‌شود که به زبان و تکنیک‌های زبانی در هایکو توجه نشود" و ما اجازه داریم پس از ثبت لحظه هایکویی برای بیان بهتر کمی تصویرها و کلمات را عقب جلو کرده و یا تغییر دهیم و از کلمات و یا بافت فرمی مناسبی استفاده نماییم...

هایکو برساخته ما نیست که چیزی به نام هایکوی پارسی وجود داشته باشد و این یک ترکیب جعلی و دروغین و در حالت خوش‌بینانه یک غلط مصطلح است.وقتی چیزی با هیچ معیاری هایکو نیست چطور میتوانیم برپسوند و پیشوند ان مناقشه کنیم؟...
متن گفتگوی مفصل ایسنا با محسن نظارت در بررسی شعرکوتاه و هایکو و وضعیت هایکونویسی درایران
و دلایل اقبال عمومی ! مخاطب به شعر کوتاه را در اینجا بخوانید

+  چهارشنبه 23 شهریور1390   محسن نظارت (ماهی حوض)   | 

 

شعر بود و رویاجهیزیه اشدخترک جنوبی

 

 

+  چهارشنبه 9 مرداد1387   محسن نظارت (ماهی حوض)   |